איך אנרגיה ירוקה מועילה לאיכות הסביבה בשנים הבאות?

המטרה העיקרית שצריכה לעמוד מול העיניים שלנו כשאנו מדברים על אנרגיה ירוקה, היא צמצום הזיהום הסביבתי. לזיהום יש השפעות שליליות גם על הסביבה הטבעית, וגם על בני האדם (ובסופו של דבר יש לזכור כי אין הפרדה מוחלטת בין השניים, פגיעה בטבע יכולה גם לפגוע באדם). זיהום מביא לעלייה בתחלואה בסרטן ובמחלות לב, במיוחד בקרב מי שעובדים בהפקת האנרגיה הלא-ירוקה. בחיפה, לדוגמה, בעקבות הקרבה למפעלי הזיקוק – שהם הרי שלב הכרחי בשביל להפוך נפט לאנרגיה – תחלואת הסרטן גבוהה בהרבה מאשר בשאר חלקי הארץ. במדינות עולם שלישי המצב הוא אפילו יותר גרוע – תינוקות רבים נולדים בהודו עם פגמים גנטים בעקבות הקרבה של הוריהם לשטחי פסולת של שאריות נפט או פחם. מבחינה סביבתית, כ-200 מיני בעלי חיים נכחדים כל 24 שעות בגלל המצב אליו אנרגיות מזהמות מביאות אותנו, ורוב המדענים מסכימים שאנו נמצאים בדרך לשינוי אקלים הרסני ובלתי-הפיך. מעבר לאנרגיות ירוקות יכול למנוע זאת.

צמצום פליטות גזי החממה לאפס

שריפת נפט, פחם, וגז טבעי פולטת לאטמוספרה פחמן דו-חמצני ושאר גזים שמצטברים באטמוספרה ולוכדים בתוכה חום, ובכך מביאים להתחממות גלובלית. לעומת זאת, יש פליטה מזערית עד לא-קיימת בשימוש באנרגיה סולרית, אנרגיית רוח, ואנרגיית מים, שמקורה בעיקר בתהליכים מסוימים בבניית ובהפקת הכלים לוכדי-האנרגיה עצמם. דרך החלפת האנרגיות המזהמות בהן אנו משתמשים כיום באנרגיות מתחדשות, נוכל להפסיק את ההתחממות הגלובלית ואת שינוי האקלים אליו אנו מועדים.

שיפור בבריאות הציבור

נפט או פחם לא פולטים רק גזי חממה, אלא גם מזהמים את מקורות המים ואת האוויר שאנו נושמים. בעשורים האחרונים, חלה עלייה משמעותית בתחלואה בסרטן, בבעיות לב, בבעיות נשימה, ובעוד רשימה ארוכה של תחלואות. עלייה זו מקושרת לזיהום של אוויר ומים על ידי תוצרי ההפקה של אנרגיות לא-ירוקות.

הפקה של אנרגיה – בלי לדלל את המקורות

אחת הבעיות בשימוש באנרגיות מזהמות היא שהן פוגעות, פיזית, בסביבה שמתוכה הן מופקות (לדוגמה, כריית פחם דורשת פירוק של הרים שלמים בכדי להגיע למרבצי הפחם, ושאיבת נפט בלב ים כרוכה בסיכון שיישפך ויזהם את הים). אנרגיות שמש, מים, ורוח משתמשות בגורמים שקיימים כבר בסביבה בכל מקרה, ורק רותמים אותם לטובת האדם, מבלי לפגע בשמש, במים או ברוח עצמם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here