האם מערכות סולריות בישראל מועילות כמצופה?

בישראל, הפוטנציאל העצום שיש לרתימת אור השמש להפקת אנרגיה הוא ברור מאליו לכולם. יחד עם זאת, ההתפתחויות ביישום של אנרגיה זו בארץ הן מעט מאכזבות מהמצופה. בישראל רק אחוזים בודדים מכלל צריכת החשמל מקורה באנרגיה סולארית – כ-1.2% בשנת 2014, אפילו שהממשלה כיוונה שעד שנה זו השיעור יעמוד על 5%. אך עדיין – יש לתחום פוטנציאל אדיר, והמצב יכול להשתנות.

הניצול הבולט ביותר של אנרגיית שמש בארץ הוא דודי שמש. בעוד מדינות אחרות משתמשות בחימום גז או בחימום חשמלי בכדי להפוך את המים במקלחות שלנו מקרים לחמים, בארץ החליטו לנצל את הסביבה השמשית גם בחורף ולהתקין דודי חשמל בשפע. החוק, למעשה, קובע שכל יחידת דיור חדשה חייבת להיות מצוידת בדוד שמש עם תא סולארי. אבל החסכון הקטנטן שדודי שמש אלו מספקים הוא מזערי לעומת מה שניתן להשיג.

יוזמות קטנות

כיום קיימות בישראל מספר יוזמות קטנות לשימוש באנרגיות סולריות כחלק טבעי משאר משק החשמל. לדוגמה, היישוב כליל בצפון הארץ מקבל את רוב האנרגיה החשמלית שלו מערכת סולארית המורכבת מתאים סולריים, בתמיכת ועידוד חברת החשמל. בנוסף, קיים ביישוב קטורה שבנגב פרויקט בשם "קטורה סאן", שדה של תאים סולריים שמפיק אנרגיה חשמלית לכלל הארץ, אך זהו חלק קטנטן מכלל צריכת החשמל בארץ.

יותר מרשים מכך, הוא שבאילת כ-50% מכלל צריכת החשמל מגיעה מאנרגיה סולרית, בעיקר מחוות סולריות קטנות או יוזמות של משקי בית פרטיים בנגב ובערבה, עם כוונה לעבור לכמעט 100% חשמל מאנרגיה סולארית בשנים הקרובות. בכך הופכת אילת למובילה בתחום, ואנו צריכים להתגאות בכך. יותר מכך, זה מוכיח כי יש פוטנציאל למעבר לצריכת אנרגיות ירוקות גם בשאר חלקי הארץ, וזה רק עניין של השקעה נכונה.

כך שגם אם תחום האנרגיות הירוקות בארץ כיום נראה מדשדש ואיטי, ואולי אפילו חסר-תקווה, אין שום סיבה לייאוש אמיתי מכיוון שהמצב באילת מוכיח כי זה אפשרי לחלוטין לעבור לצרוך את רוב האנרגיות שלנו ממקורות ירוקים, זה רק עניין של רצון אמיתי ומודעות מצד הציבור.

למידע נוסף עם מערכות סולאריות צרו קשר עם קר שמש – אנרגיות מתחדשות: 050-7800066.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here