מה זה אנרגיה ירוקה? האם קיימת בישראל?

כשאנו אומרים "אנרגיה ירוקה", אנו מתכוונים לאנרגיה שאינה מזהמת את הסביבה, אלא שומרת עליה. כלומר, לא לאנרגיה כמו זו שמבוססת על פחם או נפט או גרעין, שבטווח הארוך בעצם פוגעת בנו וביכולת שלנו להפיק אנרגיה מכיוון שהיא פוגעת בסביבה שמלכתחילה נתנה לנו פחם ונפט, אלא באנרגיה שיודעת לקחת את מה שקיים מסביבנו – רוח, שמש, נהרות – ולרתום אותו לטובת האנושות. בכך בעצם מדובר לא סתם באנרגיה שלא מזהמת ולא פוגעת בסביבה, אלא גם באנרגיה שיודעת לשמר את הסביבה ולכן לחדש את עצמה ועל כן היא לעתים מכונה "אנרגיה ירוקה".

לדוגמה, השמש מרעיפה על כדור הארץ כמות אדירה של אנרגיה פוטנציאלית שכמעט ולא מנוצלת ממגוון סיבות (רק עד לאחרונה הייתה קיימת הטכנולוגיה בשביל לרתום מספיק מהאנרגיה הזו, יש גורמים שהפקת אנרגיה סולרית היא לא משתלמת עבורם או אפילו מנוגדת לאינטרסים שלהם…). לכן, אנו נאלצים להסתמך בינתיים על דלקי מאובנים כדי להפיק חשמל, שמזהמים גם בתהליך ההפקה שלהם (שאיבת נפט, לדוגמה, כרוכה בסיכון שהנפט יישפך ויזהם את הסביבה), וגם בתהליך ההפיכה שלהם לחשמל, בזמן שאנרגיית שמש קיימת מסביבנו כל הזמן, ללא תשלום, ותאים סולריים לא מזהמים את הסביבה.

אילו עוד סוגים של אנרגיה ירוקה קיימים?

השמש היא לא המקור היחיד לאנרגיה לא מזהמת. קיימים מקורות רבים, שניתן להשתמש בהם למעשה בכל מקום בעולם, בכל זמן, אם רק נרצה ונשקיע בכך משאבים – אנרגיית מים (המבוססת על ניצול זרמי מים להפקת אנרגיה), אנרגיית רוח, ביודלק (הפקת דלק מחומרים אורגניים, כמו שמן צמחים), ועוד.

מה מצב האנרגיה הירוקה בישראל?

לצערנו, בישראל השימוש באנרגיה ירוקה, כמו גם המודעות לה, הוא נמוך לעומת שאר המערב. יחד עם זאת, יש גם אופנים בהם ישראל היא דווקא מתקדמת יותר בתחום זה – לדוגמה, דודי שמש הם למעשה אנרגיה ירוקה מכיוון שהם מסתמכים על אנרגיה סולרית במקום על גז לחימום. אנרגיית מים היא אמנם פחות ישימה בארץ מכיוון שאין נהרות רבים, אך קיים פוטנציאל אדיר לשימוש באנרגיה סולרית כדי למעשה לשמש בתור המקור העיקרי לרוב החשמל שלנו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here