האם כל אחד מאיתנו יכול לעבור לאנרגיה ירוקה?

כן! ברמה התאורטית, זה בהחלט אפשרי – וזו גם צריכה להיות המטרה שלנו בזמן הארוך, שרוב האנרגיה אותה רובנו צורכים תהיה ירוקה. אך זה אינו כה פשוט כפי שזה נשמע – ברמה האינדיבידואלית, זה דורש השקעה רבה מאוד, להתנתק מרשת החשמל הנוכחית (שמבוססת ברובה על פחם) ולהפסיק לצרוך דלקי מאובנים לנסיעה (בין אם זה אומר להשתמש בדלקים חלופיים או להפסיק לנסוע במכוניות ואוטובוסים כלל). אבל הפתרון לבעיות האנרגיה וזיהום הסביבה איתן אנו מתמודדים כיום לא יכול להסתמך על השקעות אישיות קטנות, אלא על שינוי כולל של שיטות הפקת האנרגיה הקיימות.

מה צריך להיעשות?

באוקטובר 2015 יצא ביל גייטס, כאשר דיבר על כוונתו לתרום כ-2 מיליארד דולר לפיתוח אנרגיות ירוקות, בהצהרה, לפיה המגזר הפרטי לא יכול ולא יוכל להעביר את העולם להתבססות על אנרגיה ירוקה. יש להכניס אל תוך העניין גם ממשלות והשקעות ציבוריות אדירות, מכיוון שלציבור יש את האינטרס העיקרי לצמצם את הזיהום הסביבתי למינימום, מכיוון שהוא הסובל העיקר ממנו. את המצב בו אנו נמצאים קיימים ניתן לשנות רק באמצעות לחץ עצום מצד הציבור על קובעי המדינות להשקיע באנרגיה ירוקה, לחץ שיכול להתבסס רק על חינוך נרחב של הציבור בנוגע ליתרונות של אנרגיה ירוקה.

מה בינתיים אפשר לעשות?

כמו שהזכרנו, בזמן שהפתרון האמיתי למצב חבוי במאבק ציבורי לשינוי המדיניות, מכיוון שזהו לא עניין אישי אלא ציבורי של שינוי השיטות להפקת אנרגיה הרווחות בחברה, עדיין יש מספר צעדים שכל אדם יכול לעשות בפני עצמו כדי לעזור לסביבה – מעבר לחסכון בשימוש באנרגיות מזהמות (על ידי וויתור על שימוש בחשמל מיותר, או על ידי נסיעה באופניים במקום במכונית), ניתן גם לעודד את המעבר לשימוש באנרגיות ירוקות. לדוגמה, התקנת תאים סולריים בבית שיפיקו חלק מהחשמל, נהיגה במכונית היברידית ואפילו מיחזור שמן בישול בתור דלק. לצערנו, רוב הצעדים האלו הם יקרים למדי כרגע.

אך בסופו של דבר יש לזכור, התרומה הכי גדולה שיכולה להיות לנו כאינדיבידואלים במעבר לאנרגיות ירוקות הוא לצאת בעצמנו להיאבק ולדרוש שינוי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here